Algemene-Voorwaarden

  • 1. Boeking

    U moet minstens 18 jaar zijn om bij FlySmarter te boeken.
    Zorg ervoor dat u zorgvuldig bent bij het invullen van de juiste naam. De naam van alle passagiers moet ingevuld worden zoals deze in het paspoort staat. De vliegtickets zijn persoonlijk en er kan niet van naam gewisseld worden. De luchtvaartmaatschappij staat niet toe dat er letters worden gewijzigd in voor- of achternaam. Wanneer er een verkeerde naam wordt aangegeven dan wordt de boeking behandeld als een annulering en bij een eventuele nieuwe boeking met de juiste naam kan een plaats of prijs niet gegarandeerd worden.
    Zorg ervoor dat u het juiste e-mailadres aangeeft. Alle communicatie van FlySmarter aan u gaat per e-mail en/of via de website. Laat het FlySmarter onmiddellijk weten wanneer uw e-mailadres gewijzigd is via support@flysmarter.nl. Het is belangrijk dat u uw e-mailadres controleert en dat onze mails niet in uw spam-folder terecht komen gezien alle communicatie van ons via e-mail of de website gedaan wordt.

  • 2. Levering van uw ticket

    Wanneer FlySmarter de betaling ontvangen heeft wordt er de volgende werkdag een e-mail met reseveringsnummer/vliegtickets naar u verstuurd.
    De passagiers zijn verantwoordelijk voor het aangeven van het juiste e-mailadres.
    FlySmarter is niet verantwoordelijk voor verloren reisdocumenten. Als u de reisdocumenten niet binnen 3 dagen heeft ontvangen dan is het belangrijk dat u direct contact opneemt met FlySmarter. FlySmarter neemt dan contact op met de luchtvaartmaatschappij en zal nagaan of er een nieuw vliegticket afgegeven kan worden. Dit gebeurt meestal op het vliegveld bij de luchtvaartmaatschappij en er worden meestal extra kosten in rekening gebracht die u als passagier moet betalen.

  • 3. Betaling

    De boeking is bindend wanneer de voorwaarden voor factuur of betaling in termijnen is goedgekeurd of wanneer de betaling aan FlySmarter voldaan is.
    U kunt betalen met creditcard.
    Houd er rekening mee dat de betaling op tijd gedaan moet worden via de link in uw orderbevestiging zodat de boeking geldig is.

  • 4. Annulering en omboeking

    Voor de betaling is het mogelijk om bestellingen kosteloos te annuleren.
    Wanneer de betaling gedaan is en het reserveringsnummer/de vliegtickets gedrukt zijn, moet de passagier bij annulering zo snel mogelijk contact opnemen met FlySmarter. Annulering voor vertrek kan doorgegeven worden per e-mail (support@flysmarter.nl).
    Wanneer het kantoor van FlySmarter gesloten is moet de passagier contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij op het vliegveld van vertrek.
    Wanneer een annuleringsverzekering getekend en betaald is gelden de regels voor annulering zoals hieronder aangegeven:
    Wanneer er geen annuleringsverzekering getekend is kan er geen terugbetaling plaats vinden.
    Mogelijkheden voor het omboeken gebeurt volgens de regels van de luchtvaartmaatschappij en deze zijn meestal erg streng. Dat wil zeggen dat een omboeking vaak niet mogelijk is.

    Annulering van een reis moet worden voltooid vóór het vertrek van de oorspronkelijke vlucht. Als een omboeking niet plaatsvindt, verliest u uw ticket als een reiziger en kan er geen terugbetaling of omboeking plaatsvinden.

  • 5. Annuleringsverzekering

    FlySmarter raadt u aan de annuleringsverzekering van FlySmarter aan te schaffen.
    De annuleringsverzekering kan gebruikt worden wanneer u als reiziger verplicht bent om een reis te annuleren door een ernstige, acute ziekte, een ongeluk of een geval van overlijden van u zelf of een naaste, kort voor aanvang van uw reis. Met naaste wordt uw echtgenoot, partner, broers of zussen of familie bedoeld.
    De oorzaak van de annulering van de reis hoeft niet al bij het boeken bekend te zijn. De annuleringsverzekering dekt geen psychische aandoeningen, depressie of acute verergering van reeds bestaande ziektes/chronische aandoeningen tijdens de geldigheid van de annuleringsverzekering. De annuleringsverzekering dekt geen ziektes of ongevallen en dergelijke veroorzaakt door zwangerschap of bevalling. De annuleringsverzekering vervalt zodra de reis is begonnen.
    De annuleringsverzekering is alleen geldig als deze tegelijk met de eerste boeking is afgesloten en betaald is. De annuleringsverzekering kan niet apart afgesloten worden nadat de laatste betaling heeft plaatsgevonden.
    Annulering dient doorgeven te worden aan FlySmarter voor vertrek, per e-mail (support@flysmarter.nl). Wanneer het kantoor van FlySmarter gesloten is dient u de annulering door te geven aan de transporteur (bijv. luchtvaartmaatschappij).
    De medische verklaring, tickets en andere reisdocumenten moeten zo snel mogelijk en op zijn laatst 10 dagen na de dag van annulering bij FlySmarter in handen zijn (FlySmarter AB, Brädgårdsvägen 28, 236 32 HÖLLVIKEN). De medische verklaring moet de ziekte beschrijven als acuut, welke ziekte het betreft en dat de reis niet gemaakt kan worden. De medische verklaring moet worden gestempeld en ondertekend zijn door een arts werkzaam in Nederland.
    Bij groepsreizen wordt er geen compensatie betaald aan medeverzekerden. Met een groepsreis wordt een reis met meer dan 6 personen of meer dan twee gezinnen die samen reizen bedoeld.
    De premie voor de annuleringsverzekering en optionele producten wordt niet terugbetaald. Bij terugbetaling wordt een eigen risico van 10%, maar niet minder dan €20 per persoon ingehouden.
    De terugbetaling geschiedt altijd naar dezelfde bank, betaalkaart of creditcard waarmee u FlySmarter betaald heeft.
    De annuleringsverzekering dekt geen kosten waarbij een terugbetaling door een verzekeringsmaatschappij of dergelijke gedaan kan worden.
    De maximale vergoeding bedraagt €5000 per persoon per reis. Echter maximaal €15000 per gezin. De premie van de annuleringsverzekering wordt onder geen enkele omstandigheid terugbetaald.
    Download medische verklaring »

  • 6. FlySmarter Garantie

    FlySmarter raadt u aan om een FlySmarter garantie af te sluiten waar mogelijk.
    De garantie geldt alleen voor lijnvluchten.
    De garantie is alleen geldig als deze tegelijk met de eerste boeking afgesloten wordt en de betaling voltooid is.
    Annuleringen moeten op zijn laatst 3 uur voor vertrek doorgegeven worden,.
    Annuleringen moeten op werkdagen tussen 10-16urr direct aan FlySmarter doorgegeven worden via support@flysmarter.nl of direct bij de luchtvaartmaatschappij wanneer FlySmarter gesloten is. Voor een geldige FlySmarter Garantie dient u bij het doorgeven van een annulering aan de luchtvaartmaatschappij een geldige schriftelijke annuleringsbevestiging van de luchtvaartmaatschappij te ontvangen.
    De premie voor de FlySmarter Garantie en optionele producten worden niet terug betaald. Bij een terugbetaling wordt er een eigen risico van €40 per persoon ingehouden.
    De maximale vergoeding bedraagt €2000 per persoon per reis, Met een maximum van €5000 per gezin.

  • 7. Faillissementsbescherming

    FlySmarter raadt aan dat u als passagier een FlySmarter faillissementsbescherming tekent. De faillissementsbescherming kan gebruikt worden wanneer u als passagier gedwongen wordt om uw reis te annuleren ten gevolge van een faillissement van de luchtvaartmaatschappij . Met de FlySmarter faillissementsbescherming krijgt u in het geval van faillissement uw geld terug of een gelijkwaardige terugreis als u reeds aan uw reis begonnen bent volgens onderstaande voorwaarden. De faillissementsbescherming is alleen geldig als deze tegelijk met de eerste boeking afgesloten is en de betaling voltooid is. De faillissementsbescherming kan niet apart worden afgesloten nadat de laatste betaling voltooid is. De premie voor de faillissementsbescherming wordt niet terug betaald. Bij de terugbetaling wordt er een eigen risico van 10% berekend, maar niet minder dan €50 per persoon. De terugbetaling wordt altijd gedaan naar dezelfde bank, betaalkaart of creditkaart waarmee de betaling aan FlySmarter gedaan is. De faillissementsbescherming dekt niet de kosten waarbij een terugbetaling kan worden gevraagd aan verzekeringsmaatschappijen en dergelijke. De maximale vergoeding bedraagt €1500 per persoon en reis, met een maximum van €5000 per gezin. De bescherming geldt niet voor luchtvaartmaatschappijen die tijdens het boeken van de tickets onder reconstructie waren, geregistreerd onder "Chapter 11" of anderszins insolvent of failliet zijn. Als u een faillissementsbescherming heeft afgesloten, maar FlySmarter een kaart terugvodering is aangerekend dan gaat het recht om gebruik te maken van de faillissement bescherming over naar FlySmarter. Bij het boeken van een pakketreis volgt FlySmarter de geldende Pakketreizenwet. Boeking van pakketreizen wordt gedekt door de reisgarantie. Lees graag meer hierover op de site van Kammerkollegiet. U als reizigers worden dan beschermd door de garantie en hoeven geen aparte faillissement bescherming aan te vragen.

  • 8. Reisdocumenten

    Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger om alle reisdocumenten te controleren zodra u deze ontvangen hebt. Controleer meteen de naam, het aantal personen, de plaats van vertrek, bestemming, prijs etc. Neem meteen contact op met FlySmarter wanneer u fouten heeft ontdekt. Door verkoopmedewerkers gegeven mondelinge beloften die belangrijk zijn voor de reis moeten schriftelijk worden bevestigd om als geldig beschouwd te worden.

  • 9. Paspoort en visum

    Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger om een geldig paspoort te hebben en in voorkomende gevallen een geldig visum/inreis visum te bezitten voor de landen die tijdens de reis bezocht gaan worden alsmede transitvisum/visum/inreisvisum bij tussenlandingen. Bepaalde regels kunnen gelden bij het reizen met minderjarigen. Als u niet zeker bent van welke visumregels gelden, neem dan contact op met de ambassade van het betreffende land. Voor reizen naar de meeste niet-Schengenlanden moet het paspoort minstens 6 maanden na de datum van verblijf geldig zijn.

  • 10. Vaccinering

    Neem op tijd contact op met uw huisarts of vaccinatiekliniek voor de aanvang van uw reis indien vaccinaties nodig zijn voor de reis.

  • 11. Bagage

    Voor exacte informatie over bagage voor uw reis verwijzen we u naar de regels en voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij waarmee u reist. U kunt deze vinden op hun website. Op uw vliegticket staat er informatie over het maximale gewicht van uw ingecheckte bagage.

  • 12. Verzekeringen

    Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger om ervoor te zorgen dat hij/zij verzekeringen heeft afgesloten voor de reis. Reisverzekeringen kunnen bij FlySmarter afgesloten worden. We werken samen met verzekeringsmaatschappijen en raden hun verzekeringsbescherming aan.

  • 13. Kinderen en baby's

    Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen worden er kinderprijzen aangeboden voor kinderen tussen de 2 en 12 jaar. Baby's zijn kinderen die (voor het einde van de reis) nog geen 2 jaar oud zijn. Baby's krijgen dan geen eigen stoel, maar zitten bij een volwassene op schoot. Let erop bij het boeken dat u de juiste leeftijd aangeeft. De regels van elke luchtvaartmaatschappij moet gecontroleerd worden en let daarom extra goed op met het aangeven van de juiste leeftijd van kinderen. Geef altijd de leeftijd aan die het kind heeft bij de terugreis. Kinderen onder de 16 jaar mogen niet zelfstandig reizen zonder begeleiding. Wij kunnen geen procedures handhaven met betrekking tot alleen reizende kinderen en raden u aan om direct contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij voor de hele boeking.

  • 14. Luchthavenbelastingen

    In de prijs die betaald wordt voor vliegreizen zijn luchthavenbelasting en afgiften inbegrepen. In sommige landen (weinig) kunnen er lokale vertrekbelastingen in rekening worden gebracht die door u, de reiziger, betaald moeten worden aan de luchtvaartautoriteit van het betreffende land.

  • 15. Vlucht

    FlySmarter biedt heen- en terugreizen aan als er geen enkele reis-tickets geboekt worden. Het is niet mogelijk om de heenreis niet te maken en vervolgens te denken dat de terugreis wel gemaakt kan worden. De luchtvaartmaatschappij annuleert de terugreis als de heenreis niet gemaakt wordt. Als u de heenreis niet maakt ("NoShow") dan wordt de terugreis automatisch geannuleerd. Er is dan geen mogelijkheid tot terugbetaling of omboeking.
    Als u ervoor kiest om een multicity te boeken op onze website, dan combineren wij in sommige gevallen twee of meerdere enkele reizen met dezelfde of verschillende luchtvaartmaatschappijen om een rondreis met meerdere stops te kunnen vertrekken. Dat betekent dat u twee of meer aparte tickets krijgt en elke ticket heeft eigen regels. Omboekingen, tijd-tabelwijzigingen en andere wijzigingen van één van de vluchten hebben geen invloed op de andere ticket(s) en de regels voor de andere vlucht blijven gelden. Als bijvoorbeeld een van de vluchten veranderd of geannuleerd wordt dan is de andere luchtvaartmaatschappij of het reisbureau niet verplicht om het andere deel van de reis terug te betalen en u een nieuw reisplan aan te bieden.

  • 16. Hotel

    FlySmarter zal u voorzien van een voucher/reserveringsnummer die u mee naar het hotel moet nemen.

  • 17. Auto

    FlySmarter heeft ervoor gekozen om samen te werken met geselecteerde autoverhuurbedrijven. Deze autoverhuurbedrijven zijn verantwoordelijk voor de auto. In sommige landen wordt een internationaal rijbewijs gevraagd. Controleer welke regels gelden in het land waar u de auto wilt huren.

  • 18. Klacht

    Wanneer u niet tevreden bent met iets tijdens uw reis dan kunt u dit als reiziger direct melden zodat er een mogelijkheid is om het probleem meteen op te lossen. Als u geen hulp tijdens uw reis heeft ontvangen en u nog steeds niet tevreden bent, dan kunt u meteen een schriftelijke klacht naar ons sturen (FlySmarter AB, Brädgårdsvägen 28, 236 32 HÖLLVIKEN, SWEDEN).

  • 19. Pakketreizen

    Bij het boeken van een pakketreis volgt FlySmarter de regels volgens de pakketreizenwet. Het boeken van een pakketreis wordt gedekt door de reisgarantie. Lees meer hierover op de site van Kammerkollegiet. U bent als reiziger beschermd door de garantie en hoeft geen aparte faillissementsbescherming bij ons te kopen.

  • 20. Technische storingen

    FlySmarter behoudt zich het recht voor technische storingen en onjuiste prijzen voor. Wanneer er iets mis is gegaan neemt FlySmarter zo snel mogelijk contact met u op, zodat er zo gauw mogelijk een oplossing gevonden kan worden.

  • 21. Overige informatie

    U bent zelf verantwoordelijk voor het regelmatig controleren van uw vliegtijden voor zowel heen- als terugreis. U kunt uw boeking altijd controleren via de link die u bij uw e-ticket kunt vinden. Het is natuurlijk ook mogelijk om de vliegtijden te controleren bij de luchtvaartmaatschappij. FlySmarter is niet verantwoordelijk voor het informeren van wijzigingen in tijdtabellen of geannuleerde vluchten. Op https://www.tripcase.com/users/new kunt u uw tijdtabel vinden (U kunt alleen gebruik maken van A-Z en 0-9)
    Wij raden u aan dat u altijd op zijn laatst 72 uur voor vertrek contact opneemt met de luchtvaartmaatschappij om uw ticket te "bevestigen". U kunt de check-in tijden vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden u aan dat u altijd ruim voor vertrek op het vliegveld bent.
    FlySmarter is niet verantwoordelijk voor kosten of andere negatieve effecten van gewijzigde vertrektijden, gewijzigde aankomsttijden, gewijzigde ticketvoorwaarden, overboekingen, geannuleerde vluchten, vertragingen of andere gebeurtenissen buiten de controle van FlySmarter. FlySmarter kan dit niet beïnvloeden en kan dus ook geen enkele verantwoordelijkheid nemen. FlySmarter kan niet aansprakelijk worden gesteld als er op of in de buurt van de bestemming een ecologische ramp, daad van oorlog, staking of andere ingrijpende gebeurtenissen voorkomen waardoor de geplande reis niet gemaakt kan worden. FlySmarter verstrekt slechts vliegtickets en kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele wijzigingen in tijdtabellen en geannuleerde vluchten.
    Als u niet heeft gekozen voor ons servicepakket worden eventuele wijzigingen in de tijdtabel direct opgelost met de betreffende luchtvaartmaatschappij.
    In gevallen waarbij de luchtvaartmaatschappij een annulering vanwege een wijziging in een tijdtabel of geannuleerde vlucht toestaat wordt het gehele bedrag voor de betreffende ticket terugbetaald minus een bedrag van €40 per persoon. Houd er rekening mee dat de betaalde kosten voor omboeking en/of annulering niet zullen worden terugbetaald.
    U kunt alle informatie over maaltijden aan boord op uw e-ticket vinden. Let erop dat sommige luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld "Ontbijt", "Lunch" of "Diner" aangeven, ook al kunt u alleen eten aan boord kopen.
    FlySmarter is niet verantwoordelijk voor de kosten van het transport tussen vliegvelden, bagagekosten en check-in kosten die niet bij de ticketprijs inbegrepen zijn.
    Wij kunnen geen procedures met betrekking tot reizende niet-begeleide kinderen behandelen en raden u aan om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij voor de hele boeking.
    De luchtvaartmaatschappij biedt groepsprijzen aan voor groepen van ten minste 10 reizigers. Wanneer u meerdere boekingen voor een gezelschap plaatst dan loopt u het risico dat de luchtvaartmaatschappij de boekingen van alle reizigers annuleert. Neem contact met ons op voor hulp bij het boeken van uw groepsreis.

  • 22. Aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen voor passagiers en hun bagage

    Klik op de link om het document te openen: Klik hier

  • 23. De verantwoordelijkheid voor de reis

    FlySmarter/AOB Travel AB treedt op als een bemiddelaar van vliegtickets voor de rekening van de luchtvaartmaatschappij. Dit betekent dat FlySmarter geen vliegtickets in eigen naam verkoopt, maar dat de vliegtickets verkocht worden door de luchtvaartmaatschappij via FlySmarter. FlySmarter is daarom niet verantwoordelijk wanneer de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, vluchten annuleert, wijzigingen maakt in de tijdtabel, schade of verloren bagage of niet levert volgens afspraken over de uitvoering van het transport. In deze gevallen moet de klant eventuele claims direct richten aan de luchtvaartmaatschappij.
    FlySmarter is ook een bemiddelaar van hotels, huurauto's en overige regelingen. FlySmarter is daarom niet verantwoordelijk voor problemen in verband met een hotelovernachting of een huurauto. Zulke problemen zijn de verantwoordelijk van het betreffende hotel of het autoverhuurbedrijf. Daarom moeten eventuele claims direct gericht worden aan het betreffende hotel of het autoverhuurbedrijf. FlySmarter levert diensten aan particuliere reizigers.

  • 24. Privacybeleid (GDPR)

    Wanneer u contact heeft met FlySmarter, kunnen wij uw persoonlijke gegevens inzien en verwerken. Voor meer informatie over hoe wij uw persoonlijke gegevens behandelen kunt u ons privacybeleid raadplegen. Klik hier.